Tips til en vellykket stand

Skal du delta på en messe eller kanskje på et lokalt arrangement som en festival, idrettsarrangement eller konsert? Å stå på stand er en flott måte å bygge merkevare, engasjere, spre informasjon, generere leads og virke salgsfremmende.

Vi har gått sammen med det dyktige teamet i eventbyrået @Macsimum som er eksperter på planlegging og prosjektledelse av store arrangementer, for å samle våre beste tips for å hjelpe deg med å lykkes med din konferansestand. Enten målet ditt er å rekruttere nye medlemmer, lansere produkter eller tjenester, tiltrekke flere kunder eller etablere nye kontakter, vil disse rådene være nyttige for deg for å skape en positiv og minneverdig opplevelse for besøkende.

Bilder fra Åpent Hus hos Norgesprofil med Tropical Paradise- Let’s Flamingle-tema 

Velg riktig tid og sted:

Å velge riktig tid og sted er avgjørende for suksessen til standen din- og en god plassering trumfer et stort areal. Ta gjerne del i lokale arrangementer som festivaler, idrettsarrangementer eller konserter som tiltrekker mange deltakere.

Skal du booke stand på en messe, er det lurt å være tidlig ute. Book gjerne et år i forveien dersom du ønsker en spesiell plassering. Tenk også på hvordan flyten blant de besøkende vil være. Vil de fleste gå forbi standen eller er det et naturlig stoppested? Et godt tips er å velge en plass i nærheten av serveringssteder eller i et hjørne med mye trafikk. Er det en mulighet å inngå et partnerskap med en annen aktør som en restaurantstand eller konseptstand? 

Definer ditt budskap

Hvordan ønsker dere å fremstå? Kreative og iøynefallende eller kompetente og seriøse?

Tenk nøye gjennom budskapet ditt og la det gjenspeiles gjennom hele standen din, inkludert i materiellet, bemanningen og aktiviteter. Skap en helhetlig opplevelse som skiller seg ut fra mengden og som er i tråd med et eventuelt tema for konferansen. Kanskje du kan engasjere deg sammen med de som organiserer arrangementet så du kan maksimere ditt bidrag med et ekstra fengende budskap? Vegger, bannere og plakater med et enkelt slagord og budskap bør være godt synlige for å tiltrekke oppmerksomhet.

Antrekk og profil:

Avtal en felles profil for teamet som skal stå på standen for et passende antrekk, gjerne med firmaets logo. Dette kan være en presentabel skjorte og slips eller uformelle t-skjorter med et budskap som representerer deres brand.

Bilder fra Åpent Hus hos Norgesprofil med Tropical Paradise- Let’s Flamingle-tema 

Utforming av standen

Dersom du planlegger en messestand, trenger du gjerne displayartikler som en messevegg, bannere, Beach Flags eller roll-ups dekorert med din merkevares logo eller budskap. En attraktiv stand er en representasjon av merkevaren din og budskapet ditt. Å ha et gjennomgående tema for farger og design som gjenspeiles i standen, trykkmaterialene og bekledningen til utstillerne gir et profesjonelt og helhetlig inntrykk som virker tillitsvekkende for de besøkende. Bruk ett eller flere sammenleggbare bord som kan enkelt settes opp og transporteres. Et skreddersydd banner tiltrekker seg blikk fra forbipasserende og potensielle kunder, spesielt i områder med høy trafikk på messer og arrangementer. Har du tenkt på at bannere kan henges opp i taket for maksimal synlighet i hele lokalet? Et møblement som messebord og stoler kan også være verdt å investere i for å skape en komfortabel atmosfære.  I tillegg til dette det spennende å supplere med videoer eller presentasjoner på skjermer for å engasjere og gi mer informasjon om det du tilbyr.

Informasjonsmateriell og Giveaways:

Samle gjerne informativt materiale som brosjyrer, kataloger eller flyers i et handlenett med logotrykk som de besøkende enkelt kan ta med seg og lese senere. Sukkertøy eller karameller med logo er en sikker vinner og gir budskapet ditt en positiv ettersmak. Andre små giveaways og reklameartikler som nøkkelbånd, penner, powerbanker og kortholdere er veldig populært og gir gratis eksponering av din merkevare. Paraply, treningssokker, refleksbånd, profilert energidrikke, visittkort av frøpapir er tips til gaver som skiller seg ut.

Ved å velge miljøvennlige produkter med tilpasset trykk viser du ditt engasjement for bærekraft samtidig som du fremmer din egen merkevare med et grønt budskap. Prøv å finne noe som folk faktisk vil ha nytte av og kan gjenbruke senere. Sett for eksempel opp en vanntank på standen din og dele ut drikkeflasker med din logo. Dette gir også mulighet for gjentatte besøk for påfyll.  Sist, men ikke minst; Husk visittkort! De koster ikke mye, men er fortsatt viktige for å bygge gode relasjoner.

Aktiviteter på standen:

Tilrettelegg for aktiviteter som fanger oppmerksomheten til folk, for eksempel et lykkehjul, kreative rekvisitter eller en interaktiv vegg som folk vil huske. Hva med en loddtrekning der de besøkende må vende tilbake til standen for å overvære loddtrekningen? La de besøkende delta i en enkel oppgave med muligheter for premier, eller gi smaksprøver. Pass på at premiene er relevante for budskapet ditt, for eksempel produktprøver eller kursplasser.

Vær tilgjengelig:

Ha rett person på standen eller sett sammen et team av ansatte med ulike styrker. Dette kan inkludere noen som er eksperter på produktet eller tjenesten du tilbyr og noen som er utadvendte og glade i å selge. Hvis du står i et travelt område som et kjøpesenter, ha noen ved inngangen eller et synlig sted som deler ut informasjon og små gaver for å vekke interesse for standen din.

Med disse tipsene kan du øke sjansene for å ha en vellykket standopplevelse. Husk å være kreativ, tilpasse deg målgruppen din og skape en minneverdig opplevelse for besøkende.

Vi tilbyr et bredt utvalg av messe- og displayprodukter som kan hjelpe deg med å skape en imponerende og profesjonell stand. Våre produkter er av høy kvalitet og egnet for gjenbruk og inkluderer messevegger, bannere, roll-ups, Beach Flags, messebord, stoler, og mye mer. Vi hjelper deg å skreddersy disse produktene med din merkevares logo og budskap, slik at de passer perfekt til din stand.

Vi hjelper deg med å skreddersy et konsept til din messe eller stand.

Fyll inn kontaktskjema under, så kontakter vi deg innen 24 timer. 

Kontaktskjema

  • Ved å trykke på Send godtar du at vi benytter opplysningene til å besvare henvendelsen din. Vi vil aldri dele disse opplysningene med tredjepart.